Maig 2020 | La Primària s'adapta per garantir l'atenció a la ciutadania

L’arribada del SARS-CoV-2 va marcar l’inici d’un any en que l’Atenció Primària de la Metropolitana Nord s’ha hagut de reinventar i adaptar constantment a mesura que ha anat avançant la situació epidemiològica de la pandèmia. Al maig del 2020 els equips d'atenció primària (EAP) ja s'havien reestructurat pel necessari abordament de la COVD-19 i tot el que ha portat associada, així com per garantir l'atenció sanitària més enllà d'aquesta nova malaltia. 

 

Cristina Cabistañ, directora de l’EAP Canaletes-Fontetes, i Mònica Amado, adjunta a la direcció de l’EAP La Llagosta, expliquen com l’organització dins els centres d’atenció primària va canviar per garantir la seguretat tant d’usuaris com de professionals.

 

En un moment en que imperava l’estat d’alarma i encara estava vigent el confinament domiciliari de tota la població, les visites presencials al centre es van limitar a urgències i COVID, com a mesura de prevenció de contagi donada l’emergència sanitària.

El reforç en l’atenció telefònica i l’atenció domiciliària, així com l’ús d’eines telemàtiques com les videoconsultes, l’eConsulta i l’espai digital La Meva Salut, van ser clau perquè els EAP poguessin oferir una continuïtat en l’atenció a les necessitats de la població.

 

Citapreviasalut.cat

Gradualment, i en paral·lel a l’evolució de la situació epidemiològica, l’atenció primària ha continuat atenent altres consultes i necessitats de salut i s’ha recuperat la presencialitat als CAP.

 

Encara avui s’han de mantenir mesures de prevenció per evitar contagis. En aquest context, la cita prèvia s’ha convertit en imprescindible perquè es pugui garantir la seguretat als CAP. La millora de la plataforma citapreviasalut.cat tant per la ciutadania com per als professionals, i la incorporació intensiva de l’ús d’aquesta eina que han fet els EAP de la Metropolitana Nord, permet donar resposta a la població adequant-la a cada cas i evitant desplaçaments innecessaris.